onsdag 27 februari 2013

Att kompromissa med en iller... eller två

Vi ska flytta.

Jepp, så går det när husse bestämmer sig för att börja jobba 50mil bort och lämnar matte och illrar i ett stort hus med vattenburet värmesystem vars primära uppvärmningskälla är ved.

Illrarna är inte alls nöjda med beslutet. De gillar huset. Och sitt stall. När vi började diskutera olika lägenheter så uppstod en del diskussioner. Så kan man väl säga.

Matte: Jag gillade lägenhet 1, den hade mysiga snedtak och..
Phoenix: Aldrig!
Matte: Varför inte, ni kan ju få en helt egen myshörna bakom..
Phoenix: ALDRIG! Jag vägrar!
Matte: Hepp, Lägenhet 2 har en liten balkong och..
Camaro: Jag vill ha balkong! Med lianer!
Phoenix: Aldrig! Den är dum, då får vi bara ett vardagsrum och en sunkig liten balkong, vad tror du vi är? Djur?!
Matte: Ja, faktiskt.
Camaro: ...liiiaaaaaneeer..
Phoenix: Håll tyst, dumsnut!
Matte: Nja, ytan är ett problem, det kan jag hålla med om..
Phoenix: Den där tredje då? Där får vi väl i alla fall vardagsrum, kök och badrum och en stor balkong?
Camaro: Balkong!
Matte: Well, ni får balkong, kök och vardagsrum. That's it!
Phoenix: Skandal!
Matte: Ni kan inte bete er i badrum, det vet vi alla, speciellt inte om det är badkar involverade.
Phoenix: Kan visst!
Matte: Absolut inte. Men den lägenheten är inte ledig förränn i maj, det är för långt fram i tiden.
Phoenix: Det kan vi ändra på....
Matte: Ursäkta?
Phoenix: Se bara till att det inte finns några vittnen, och fixa rånarluvor, sandpapper och ett slagträ så ska vi nog få vederbörande utflyttad innan maj.
Matte: Jag tänker inte gå med på misshandel!
Phoenix: Vem har pratat om misshandel? Såvitt jag vet kan inte djur misshandla människor i juridisk mening.
Matte: Kan jag åtminstånde få försöka prata med människan innan ni tar till våld?
Camaro: Liaaaaaneeer!
Matte & Phoenix: Tyst med dig!
Phoenix: Visst, prata på du. Men jag nöjer mig inte med mindre än stor balkong, kök och vardagsrum. Och då har vi inte ens börjat prata lösöre, det ska du ha klart för dig.


Behöver jag verkligen berätta att det blev lägenhet nr 3, med inflytt i början av mars?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar