söndag 27 mars 2011

Det här med matematik och kubik.

Kikade in i statistiken och som väntat har en hel del folk hittat hit via bla. facebook, min egna blogg och alla de forum där min signatur (inkl. länk) figurerar.

Men så är det även stackare som trillat in via google. Majoriteten ville nog hit om man kollar sökorden. Men så var det ett fåtal som antagligen ville veta något helt annat. Eller fåtal, ganska många googlar faktiskt "matte kubik".

Otur dem att förstasidan på google för just de sökorden ser ut såhär:

(plats 2, 3, 4 & 6, längre orkade jag inte kolla)


Uppenbarligen har de lockats nog av min fyndighet för att faktiskt komma hit och kika. Jag väljer i vilket fall att se det så.

Eftersom att jag är en väldigt hjälpsam person så vill jag ju inte att ett besök ska vara helt förgäves, så här kommer den eftersökta informationen.


Kubik.
Kubik är vanligtvis en förkortning för kubikmeter och är en volymenhet. Kubikmetern är en SI-enhet vilket innebär att den tillhör de standardenheter som finns när man vill mäta saker.

Det är inte bara meter som man kan mäta i kubik, ett annat exempel är kubikdecimeter.
Kub syftar alltså till den fyrkantiga prylen med lika långa sidor. Den enhet som kommer efter "kubik" anger alltså längden på sidorna. Dvs, en kubikmeters sida mäter en meter. En kubikdecimeters sida mäter en decimeter. I praktiken måste dock inte en kubikmeter vara kvadratisk, det är bara den teoretiska definitionen.





För att räkna ut volymen så multiplicerar du helt enkelt bredd, höjd och djup. (Tänk bara på vilka enheter du använder) Ska man ut i skogen med yxa kan det vara bra att veta att man ofta räknar ved i kubikmeter.




Sådär. Nu återgår vi till vardagen igen. Illrarna tolererar inte sådanahär snedsprång. Det är ju deras blogg och allt liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar